طراحی نما

طراحی نمای ساختمان یک طبقه

طراحی نمای ساختمان یک طبقه، نه تنها به عنوان شخصیت ساختمان به شمار می ‌رود، بلکه به ارزش آن نیز بیش از پیش می ‌افزاید. ساختمان‌ های یک طبقه‌ ای که فرسوده شده اند و دیگر زیبایی قبل را ندارند، می توانند با طراحی یک نمای اصولی، دوباره زیبایی و شکوه خود را به دست آورند. ما امروز قصد داریم در مورد طراحی نما برای ساختمان یک طبقه و هر آنچه باید در مورد آن بدانید، به نکات مهمی اشاره کنیم؛ خوشحال می شویم با ما همراه باشید.

همچنین اگر شما به دنبال یک تیم حرفه ای و با تجربه برای طراحی نمای ساختمان خود هستید، با ما در مجموعه بناباما تماس بگیرید. ما به شما برای طراحی انواع ساختمان های ویلایی، چند طبقه، ایرانی، مسکونی، تجاری، آموزشی، اداری و… کمک خواهیم کرد؛ کارشناسان ما همیشه آماده هستند تا صبورانه به تمامی سوالات شما پاسخ دهند.

مدت زمان تخمینی مطالعه: 13 دقیقه

مشاوره رایگان در زمینه طراحی نمای ساختمان پزشکان

اهمیت طراحی نمای ساختمان یک طبقه

نمای ساختمان، ظاهر بیرونی آن است که به نوعی ما را با هویت اصلی بنا و آن چه درون آن می گذرد آشنا می کند. گاهی اوقات با مشاهده یک نمای زیبا و چشم نواز، احساس بسیار خوبی در مورد ساختمان و آن چه در آن می گذرد به دست می آوریم. به عقیده بسیاری از طراحان و مهندسان، طراحی نمای ساختمان یک طبقه (در قیاس با سایر بناها) حساسیت های خاص خود را دارد. چرا که چنین ساختمانی، در واقع یک بنای کوچک است که در یک طبقه اجرا شده است؛ بنابراین نمای آن بیش از پیش به چشم می آید. برای طراحی نمای چنین ساختمانی، باید از یک تیم با تجربه و حرفه ای کمک بگیرید.

بسیاری از ساختمان هایی که این روزها در گوشه و کنار شهر ما ساخته می شوند، به صورت یک طبقه هستند. به خصوص ساختمان های مسکونی فراوانی را مشاهده می کنیم که در یک طبقه جمع و جور و زیبا ساخته شده اند. با یک طراحی اصولی و دقیق، می توان ارزش فراوانی به ساختمان اضافه کرد. همچنین نمای بیرونی ساختمان، تاثیر بسزایی بر روی روحیه ساکنینی دارد که در ساختمان زندگی می کنند.

طراحی نمای ساختمان یک طبقه
طراحی نمای ساختمان 1 طبقه

مهمترین ضوابط طراحی نمای ساختمان یک طبقه مسکونی

بدون شک برای بنای هر ساختمانی، قوانین و ضوابطی وجود دارند. این قوانین در هنگام طراحی نمای ساختمان نیز کاملاً مطرح می شوند و باید به آنها توجه نمود. این ضوابط معمولاً از سوی شهرداری برای ساختمان ها تعیین می گردد و در بسیاری از موارد برای تمامی بناها مشترک است. این قوانین به سه دسته الزامات، توصیه ها و پرهیز تقسیم بندی می شوند. شرکت های طراحی نمای ساختمان مانند بناباما، به طور کامل با تمامی این ضوابط آشنا هستند و در هنگام طراحی نمای ساختمان، از آن استفاده می کنند.

نمای 1 طبقه مسکونی
نمای 1 طبقه مسکونی

برخی از مهم ترین قوانین و ضوابط طراحی نما برای ساختمان یک طبقه مسکونی عبارتند از:

  • اگر ساختمان در شهرهای بزرگ مانند تهران قرار دارد، باید از مصالحی برای طراحی نمای آن استفاده کرد که در برابر آلودگی هوا و فرسایش مقاومت بسیار خوبی داشته باشد.
  • رنگی که در طراحی نما به کار میروند، باید با سایر ساختمان های مجاور همخوانی داشته باشد.
  • اگر کارفرمایی قصد دارد برای طراحی نمای ساختمان مسکونی یک طبقه خود از مصالحی مانند شیشه و فلز استفاده کند، درصد آن ها نباید بیش از 60 درصد باشد.
  • رنگ های به کار رفته در طراحی نما، نباید نامتعارف و تند باشند؛ بهتر است از رنگ های ملایم مانند سفید، کرمی، قهوه ای و… استفاده شود.
  • مصالحی که در طراحی نما ساختمان یک طبقه به کار می روند، نباید تنوع چندان زیادی داشته باشند. استفاده از یک، دو و نهایتاً سه نوع مصالح کافی است.
  • در طراحی نما هرگز نباید از اشیاء تیز و برنده استفاده شود؛ چرا که این اشیاء ممکن است برای کسانی که از کنار ساختمان رد می شوند آسیب هایی به همراه داشته باشد.
  • موقعیت جغرافیایی ساختمان یک طبقه نیز بسیار تا بسیار مهم است. سبک نمای ساختمان یک طبقه شما و همچنین مصالحی که برای آن استفاده کرده اید، باید متناسب با موقعیت جغرافیایی و بافت منطقه باشد.

کاهش هزینه های اجرا و طراحی به صرفه و اقتصادی شاسی کشی نما

طراحی نمای ساختمان یک طبقه جنوبی

ساختمان‌ های جنوبی در واقع به آپارتمان هایی گفته می شود که ورودی ساختمان از سمت خیابان به داخل ساختمان باز می شود. در چنین ساختمان هایی حیاط در قسمت پشت خانه قرار گرفته است. یکی از بزرگترین مزایایی که یک ساختمان جنوبی نسبت به شمالی دارد این است که میزان تابش نور خورشید به داخل آن بیشتر است. در اصل ساختمان های جنوبی از سمت شمال و جنوب می توانند نور مستقیم خورشید را دریافت نمایند.

طراحی نمای ساختمان یک طبقه جنوبی
نمای ساختمان 1 طبقه جنوبی

به سبب آن که بسیاری از ساختمان های یک طبقه در کشورمان به شیوه جنوبی ساخته می شوند، بنابراین طراحی نمای ساختمان یک طبقه جنوبی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پنجره هایی این خانه بسیار بزرگ هستند و از این جهت می توانند نور بیشتری را جذب کنند. بنابراین سبک و متریالی که برای طراحی آن استفاده می شود، باید به گونه ای باشد که پنجره ها را به صورت شاخص و زیبا نشان دهند. بهترین متریال ها برای طراحی چنین ساختمان هایی، سنگ، آجر، سیمان، شیشه و… است. البته اگر شما از ترکیب دو یا چند متریال برای طراحی نمای آن استفاده کنید، زیبایی و جذابیت بنا بیش از پیش خواهد شد.

اصول حاکم بر طراحی نمای ساختمان یک طبقه ساده

طراحان حرفه ای و متخصص، همواره از اصولی برای طراحی نما ساختمان یک طبقه ساده استفاده می کنند. با وجود آن که این ساختمان ها ساده هستند و طراحی آن ها نیز از سادگی و زیبایی خاص خود برخوردار است، اما نمی توان نسبت به اصول آن بی اعتنا بود. با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب به شما بگوییم برای طراحی چنین ساختمانی، نیاز به رعایت چه اصولی وجود دارد:

1. استقامت بنا

بدون شک یکی از مهمترین اصولی که در طراحی نمای ساختمان یک طبقه ساده باید به آن توجه نمود، استقامت بنا است. مصالحی که برای طراحی چنین ساختمان هایی به کار می روند، باید از بنا در برابر تمامی تغییرات جوی محافظت کنند.‌ ما در برخی از فصول سال، با گرما و سرمای شدید هوا و همچنین بارش باران و برف مواجه هستیم. زیبایی و استحکام نمای ساختمان یک طبقه، نباید تحت تاثیر چنین شرایطی از بین برود.

طراحی نمای ساختمان یک طبقه ساده
طراحی نمای ساختمان یک طبقه ساده

2. نما به عنوان عایق

یک نما علاوه بر این که زیبایی و هماهنگی بی نظیری برای ساختمان به وجود می آورد، باید به عنوان یک عایق قدرتمند نیز عمل کند. همان گونه که اشاره کردیم، بسیاری از ساختمان های یک طبقه، در شهرهای بزرگ و شلوغ قرار دارند. در این شهرها، آلودگی صوتی برای ساکنین داخل ساختمان، بسیار آزار دهنده است. اما با طراحی یک نمای اصولی و دقیق، می توان ویژگی عایق بودن آن برخوردار شود و از آلودگی صوتی در امان ماند. همچنین مصالح به کار رفته در طراحی چنین بنایی، باید در برابر گرما و سرمای هوا نیز عایق باشند. این مصالح باید از هدر رفت انرژی جلوگیری به عمل آورده و به این صورت در مصرف انرژی صرفه جویی به عمل آورند.

3. نمای خارجی نشان دهنده ساختار داخلی بنا

هر ساختمان یک طبقه ای، کاربری خاص خود را دارد؛ بنابراین نمای آن باید به گونه ای طراحی شده باشد که با مشاهده آن، بتوانیم به هویت درونی ساختمان پی ببریم. بدون شک طراحی نما برای ساختمان یک طبقه مسکونی، با ساختمان تجاری، اداری یا آموزشی بسیار متفاوت است و ما باید به این اصل ساده توجه فراوانی نمایید.

4. هماهنگی با بافت شهری

ما انسان ها موجودات اجتماعی هستیم و هر کدام در یک شهر و منطقه خاص زندگی می کنیم. در هنگام طراحی نما برای ساختمان یک طبقه، نباید فراموش کنیم که بافت شهر و منطقه خود را در نظر بگیریم. اگر طراحی نمای ساختمان ما با ساختمان های مجاور هماهنگی داشته باشد، زیبایی بی نظیری برای شهر و خیابانی که در آن جا زندگی می کنیم به وجود می آید.

چرا طراحی نمای ساختمان یک طبقه ویلایی تا این میزان اهمیت دارد؟

به طور کلی ساختمان های ویلایی، از آن دسته بناهایی هستند که معمولاً برای گذران اوقات فراغت و کسب انرژی به آنها مراجعه می کنیم. این ساختمان ها معمولاً در مناطق خوش آب و هوا و به دور از آلودگی صوتی و آلودگی هوا بنا می شوند. البته این روزها در بسیاری از شهرهای بزرگ نیز شاهد بنای ساختمان های یک طبقه ویلایی هستیم که هر کدام از آن ها زیبایی خاص خود را دارند.

طراحی نمای ساختمان یک طبقه ویلایی
طراحی نمای ساختمان یک طبقه ویلایی

به سبب آن که این ساختمان ها، باید مکانی آرام و دنج برای استراحت و دوری از هیاهوی شهر باشند، بنابراین زیبایی و جلوه نمای آن برای کارفرمایان اهمیت بسیار زیادی دارد. این کارفرمایان به خوبی می دانند که نمای ساختمان یک طبقه ویلایی تا چه میزان می تواند توجه بیننده را به خود جلب نموده و شکوه و زیبایی بنا را به رخ بکشد. همچنین یک نمای اصولی و با شکوه، ارزش مادی و معنوی ساختمان را بیش از پیش افزایش می دهد. در واقع یکی از فاکتورهای تاثیر گذار بر روی قیمت ساختمان یک طبقه ویلایی، طراحی نمای آن است.

سفارش طراحی نمای ساختمان یک طبقه در بناباما

همه ما به خوبی می دانیم که نمای یک ساختمان، تاثیر خود را بر روح و جان میدان ها و خیابان های یک و همچنین ساکنانی که در آن فضا زندگی می کنند خواهد گذاشت. اگر شهرها بدون طراحی یک نمای اصولی و دقیق اقدام به ساخت بنا می کردند، زیبایی و هماهنگی شهر از بین می رفت. یکی از محبوب ترین ساختمان هایی که این روزها در بسیاری از جوامع شهری بنا می شود، ساختمان یک طبقه است. این ساختمان ها نیز نیاز به طراحی زیبا، اصولی و استاندارد دارند. این طراحی نه تنها به زیبایی بافت شهری کمک می کند، بلکه با هویت بخشیدن به بنا، ارزش ساختمان را بیش از پیش افزایش خواهد داد.

برای این که بتوانید بهترین طراحی نمای ساختمان یک طبقه را داشته باشید، می توانید بر روی تجربه و تخصص ما در مجموعه بناباما حساب کنید. مهندسان و طراحان خبره و حرفه ای ما، تا کنون پروژه‌ های بسیار زیادی را طراحی نموده و یک نتیجه عالی برای کارفرما به ارمغان آورده اند. ما در تمامی پروژه های طراحی نمای ساختمان در کنار شما خواهیم بود تا به بهترین نتایج ممکن دست پیدا کنید. پس با ما تماس بگیرید و با خیال راحت، طراحی نما برای ساختمان یک طبقه خود را به ما بسپارید.

طراحی نمای ساختمان خود را به بناباما بسپارید

سخن پایانی

از همراهی شما عزیزان با مطالب ارائه شده در این مقاله بسیار سپاسگزاریم. ما در این مقاله تلاش کردیم شما را با طراحی نمای ساختمان یک طبقه آشنا کنیم. در مورد قوانین و ضوابط آن گفتیم و به مهم ترین اصولی که باید به آن توجه نمود اشاره کردیم. امیدواریم با کمک یک تیم حرفه ای و متخصص، بتوانید یک طراحی اصولی، زیبا و کامل برای بنای خود انجام داده و از آن بی نهایت لذت ببرید. فراموش نکنید که شما در ساختمان یک طبقه خود، قرار است سال های سال به زندگی یا کار مشغول باشید. بنابراین نمای آن را به گونه ای طراحی کنید که هر بار با مشاهده آن، وجود شما سرشار از شور و شادی  شود.

سوالات متداول

بهترین سبک برای طراحی نمای ساختمان یک طبقه کدام است؟

این روزها سبک های زیبایی ابداع شده اند که توسط آن ها می توان جلوه بی نظیری به ساختمان های یک طبقه بخشید. از جمله محبوب ترین نوع این سبک ها می توان به سبک مدرن، مینیمال و کلاسیک اشاره کرد.

ویژگی های سبک مدرن برای طراحی نما ساختمان یک طبقه چیست؟

همان گونه که می دانید در سبک مدرن تزئینات حذف شده اند و سادگی مهمترین اصول حاکم بر آن است. خطوط در این سبک بسیار ساده هستند و المان های هندسی آن نیز سادگی خاص خود را دارند.

بهترین مصالح برای طراحی نمای ساختمان یک طبقه کدامند؟

مصالحی که در نمای ساختمان یک طبقه به کار می روند، با توجه به سبک بنا انتخاب می شوند. بهترین نوع این مصالح شامل سنگ طبیعی، سیمان، آجر، شیشه، چوب و کامپوزیت هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
همین حالا تماس بگیرید