طراحی نما

طراحی نمای ترکیبی

در این مقاله به صورت جامع و کامل به بررسی طراحی نما ترکیبی، مزایا، انواع و قیمت آن میپردازیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. همچنین اگر به دنبال یک تیم حرفه ای برای طراحی نمای ترکیبی ساختمان خود میگردید، همین حالا با کارشناسان بناباما تماس بگیرید. مهندسان ما صبورانه پاسخگو تمامی سوالات شما خواهند بود.

طراحی نمای ترکیبی در بناباما
طراحی نمای ترکیبی

مدت زمان تخمینی مطالعه: 15 دقیقه

مشاوره با تیم مهندسین بناباما

مشاوره رایگان در زمینه طراحی نمای ترکیبی ساختمان

نمای ترکیبی ساختمان چیست؟

نمای ترکیبی ساختمان (همان گونه که از نام آن پیداست) نمایی است که از ترکیب دو یا چند نوع مصالح به وجود می‌آید. تجربه نشان دهنده آن است که ترکیب مصالح با همدیگر، نه تنها جلوه‌ای منحصر به فرد به بناها می‌بخشد، بلکه از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه است. با استفاده از این نما، می‌توان نقاط ضعف ساختمان را پوشش داد و ناهماهنگی‌های آن را از بین برد. به همین سبب است که این نما، ارزش مالی ساختمان را بیش از پیش افزایش می‌دهد. نما ترکیبی در زیر مجموعه نمای مدرن قرار دارد و این روزها برای طراحی نمای بسیاری از ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری از آن استفاده می‌شود.

نمای ترکیبی ساختمان
نمای ترکیبی

مهم‌ترین مزایای نمای ترکیبی ساختمان

این روزها بسیاری از طراحان نمای ساختمان، معماران و کارفرمایان، دوست دارند برای طراحی نمای ساختمان خویش، از نما ترکیبی استفاده کنند. این نما به سبب مزایای بی شمار خویش، محبوبیت فراوانی در میان افراد مختلف پیدا کرده است؛ از جمله این مزایا می‌توان به پارامترهای زیر اشاره کرد:

  • نما ترکیبی زیبایی منحصر به فردی برای ساختمان به ارمغان می‌آورد.
  • شما می‌توانید به صورت همزمان از دو یا چندین متریال در ساختمان خود استفاده کنید.
  • این نما، هزینه‌های اجرای نمای ساختمان را به میزان فراوانی کاهش می‌دهد.
  • در طراحی نما ترکیبی، می‌توان به صورت همزمان از ترکیب چند سبک مختلف استفاده نمود.
  • برخی از مصالح به کار رفته در نما ترکیبی، از مقاومت و دوام بالایی برخوردار هستند. بنابراین استفاده از آن‌ها استحکام ساختمان شما را افزایش می‌دهد.
  • در طراحی نما ترکیبی، می‌توان خلاقیت فراوانی به خرج داد و سلیقه کارفرما را در آن اعمال نمود.
مشاوره با تیم مهندسین بناباما

به دنبال یک طراح خوب برای طراحی نمای ساختمان خود می‌گردید؟

آشنایی با انواع نمای ترکیبی

با وجود آن که طراحی نما ترکیبی، این روزها طرفداران بسیار زیادی دارد، اما ترکیب مصالح و سبک‌های مختلف با همدیگر، کاری سخت و دشوار است. طراحی و اجرای این ترکیب، نیاز به دانش و تجربه فراوانی دارد؛ بنابراین برای اجرای آن باید از یک تیم حرفه‌ای کمک گرفت. طراحان نما در تیم بناباما، با تکیه بر دانش و خلاقیت خویش، می‌توانند بهترین نما ترکیبی را برای ساختمان شما طراحی کنند. فراموش نکنید که طراحی غیر حرفه‌ای و غیر اصولی نمای ترکیبی، باعث ایجاد ناهماهنگی‌هایی برای بنا شده و جلوه و زیبایی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.  در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شما را با چند طرح محبوب و کاربردی این نمای زیبا آشنا کنیم.

نمای ترکیبی سنگ و آجر

این روزها در طراحی نمای خارجی ساختمان‌ها، نما ترکیبی سنگ و آجر، به عنوان یکی از بهترین ترکیبات به شمار می رود. همان گونه که می‌دانید آجر از آن دسته مصالحی است که همواره در اجرای نمای ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. آجر علاوه بر زیبایی و جذابیت، دوام و استحکام بالایی نیز دارد. سنگ‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و سال‌هاست که پای ثابت طراحی نمای ساختمان‌ها به شمار می‌روند.

بنابراین ترکیب این دو مصالح با همدیگر، بر زیبایی ساختمان افزوده و آن را از حالت یک دستی و سادگی خارج می‌کند. طراحان عقیده دارند نمای ترکیبی سنگ و آجر، باعث ایجاد کنتراست در ساختمان می‌گردد. کنتراست در اصل یک تضاد رنگی است که به عنوان مثال با ترکیب سنگ‌های سفید و استخوانی با آجر‌های مشکی یا قهوه‌ای اجرا می‌شود. همچنین ترکیب آجرهای کرم و روشن با سنگ‌های مرمر سیاه و تیره نیز یکی از کنتراست‌های محبوب در این زمینه به شمار می‌رود. این شیوه از طراحی، نمای ساختمان را از فاصله دور، بسیار چشم نواز و زیبا می‌کند.

نمای ترکیبی سنگ و آجر

نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز

یکی دیگر از انواع طراحی نمای ترکیبی که اجرای آن با استقبال فراوانی از سوی معماران و طراحان ساختمان روبرو شده است، نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز است. این نما بسیار خلاقانه است؛ به گونه‌ای که گویی از دو سبک معماری مدرن و سنتی در کنار همدیگر استفاده شده است. علاوه بر این، سنگ به عنوان یک عنصر سرد و آجر نسوز به عنوان یک عنصر گرم شناخته شده‌اند. ترکیب این دو عنصر در کنار همدیگر، تضاد بسیار زیبایی به وجود می‌آورد.

از جمله مزایای این نمای زیبا، خلاقیتی است که می‌توان در اجرای آن به کار برد و یک نمای منحصر به فرد و با شکوه خلق کرد. نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز، به سبب مقاومت و دوام بالایی که مصالح آن دارند، باعث استحکام ساختمان می‌شود. این نما با انواع شرایط آب و هوایی سازگاری دارد و به خصوص برای مناطق سردسیر، یک انتخاب مناسب به شمار می‌رود. ترکیب آجر نسوز و سنگ باعث ایجاد یک عایق حرارتی و صوتی برای ساختمان‌ها می‌شود. همچنین از ترکیب این دو متریال با همدیگر، می‌توان طراح هایی منحصر به فرد و چشم نواز خلق نمود.

نمای ترکیبی سنگ و آجر نسوز
نمای سنگ و آجر نسوز

نما ترکیبی سنگ و سیمان

این روزها برخی از معماران و طراحان، برای این که هزینه‌ اجرای نمای سنگی را کاهش دهند، از ترکیب سنگ و سیمان استفاده می‌کنند. این ترکیب دارای تنوع بسیار زیادی است و دست طراحان برای اجرای طرح‌های خلاقانه و زیبای آن کاملاً باز است. سیمان از آن دسته متریال‌هایی است که نه تنها مقاومت بالایی در برابر شرایط جوی دارد، بلکه قیمت آن نیز در قیاس با سایر مصالح ساختمانی کمتر است. بنابراین ترکیب آن با سنگ‌های طبیعی و مصنوعی، باعث کاهش هزینه‌ها شده و مقاومت ساختمان را به میزان فراوانی افزایش می‌دهد.

نمای ترکیبی چوب و سنگ

چوب یکی از محبوب‌ترین متریال‌ها در طراحی نمای ترکیبی ساختمان است؛ اما از آنجایی که قیمت بالا و طول عمر کمی دارد، کاربرد زیادی در طراحی نمای خارجی ساختمان‌ها ندارد. در مقابل سنگ نه تنها قیمت مناسب‌تری دارد، بلکه دوام و استحکام آن نیز بسیار زیاد است. بنابراین ترکیب این دو متریال شگفت انگیز با همدیگر، علاوه بر ایجاد ظاهری جذاب و منحصر به فرد برای ساختمان، باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش طول عمر نمای ساختمان می‌گردد. همچنین ترکیب سنگ و چوب در نمای خارجی ساختمان‌ها، به عنوان یک عایق حرارتی و صوتی نیز مطرح شده است. بنابراین از اتلاف انرژی جلوگیری به عمل آورده و مانع از وارد شدن صداهای مزاحم محیط به درون ساختمان می‌شود.

نمای ترکیبی چوب و سنگ

نما ترکیبی سنگ و ورق کامپوزیت

ورق کامپوزیت از آن دسته متریال‌هایی است که معمولاً در طراحی نمای ساختمان‌های ویلایی، مسکونی و تجاری از آن استفاده می شود. در ترکیب نمای سنگ و ورق کامپوزیت، معمولاً از سنگ برای پوشاندن سطوح صاف و از ورق کامپوزیت برای پوشاندن برجستگی‌های نما استفاده می‌نمایند. معمولاً سنگ هایی که در این ترکیب به کار می‌روند، از نوع تراورتن هستند. این سنگ نه تنها مقاومت بالایی دارد، بلکه قیمت آن نیز ارزان و مقرون به صرفه است. از جمله مزایای نمای سنگ و ورق کامپوزیت این است که ساختمان را در برابر آتش و حرارت مقاوم نموده و به سبب وزن سبک خود، وزن اضافه‌ای به ساختمان تحمیل نمی‌کند.

نما ترکیبی چوب و کامپوزیت

کامپوزیت از آن دسته متریال‌هایی است که دارای تنوع فراوانی در طرح و رنگ است. البته چوب نیز در طرح و رنگ خویش تنوع بسیار خوبی دارد و ترکیب این دو با هم، یک نمای خلاقانه و زیبا را به وجود می‌آورد. چوب به سبب این که قدرت انعطاف پذیری پایینی دارد، به هر شکل و حالتی تبدیل نمی‌شود. نقطه مقابل آن کامپوزیت است که می‌توان آن را به هر شکل و طرحی درآورد. بنابراین با ترکیب چوب و کامپوزیت، می‌توان بسیاری از طرح‌های سخت و پیچیده را به راحتی اجرا نمود. هزینه اجرای این نوع نما نه تنها بسیار مناسب است، بلکه اگر هر کدام از قسمت‌های آن آسیب دید، به راحتی قابل تعویض و تعمیر است.

قیمت نمای ترکیبی ساختمان

معمولاً قیمت طراحی نمای ترکیبی ساختمان را بر اساس نوع مصالحی که در آن به کار رفته است، محاسبه می‌کنند. بدون شک بالا بودن قیمت مصالح ترکیب شده در این نما، بر روی هزینه نهایی آن اثرگذار است. پارامتر بعدی که در این زمینه موثر است، متراژ بنا و تعداد طبقات آن است؛ ساختمان‌هایی که دارای متراژ بالایی بوده و از طبقات بیشتری برخوردار هستند، نیاز به مصالح بیشتری دارند. بنابراین قیمت نما ترکیبی آن‌ها بیشتر خواهد بود. سایر عوامل اثرگذار بر قیمت این نمای زیبا، شامل دستمزد کارگران، میزان سختی کار، شیوه نصب و… می‌باشد.

در هنگام طراحی نمای ترکیبی به این 4 نکته توجه کنید

هر چند ترکیب مصالح مختلف، باعث ایجاد جلوه‌ای منحصر به فرد برای ساختمان‌ها می‌گردد، اما اگر اصول و قوانین طراحی نما به سبک ترکیبی را رعایت نکنید، در نهایت یک ساختمان ناهماهنگ و ناموزون خواهید داشت. برای این که بتوانید یک نما ترکیبی زیبا و منحصر به فرد برای ساختمان خود طراحی کنید، باید به نکات مهمی توجه کنید؛ این نکات عبارتند از:

  1. هر چند ترکیب مصالح مختلف، زیبایی و تنوع فراوانی برای نمای ساختمان به وجود می‌آورد، اما از به کار بردن چندین و چند مصالح با همدیگر در طراحی نما خودداری کنید. بهترین شیوه برای طراحی این نوع نما، ترکیبی از 2 یا 3 نوع مصالح است.
  2. در هنگام ترکیب مصالح با همدیگر، به رنگ آن‌ها توجه کنید. اگر در این سبک از طراحی بیش از 2 یا 3 رنگ استفاده کنید، چشم بیننده را خسته خواهد کرد.
  3. سعی کنید نمای ترکیبی بنای خود را با توجه به نمای ساختمان‌های مجاور طراحی کنید. این موضوع باعث زیبایی بافت منطقه شده و هماهنگی خاصی به وجود می‌آورد.
  4. در ترکیب مصالح با همدیگر، به تراز‌ها دقت فراوانی نمایید. در صورت نادیده گرفتن این موضوع، نمای ترکیبی شکل و ظاهر درستی به خود نمی‌گیرد و ساختمان شما انسجام لازم را نخواهد داشت.

طراحی نمای ترکیبی توسط تیم طراحان بناباما

حال که با انواع محبوب نماهای ترکیبی و مزایای آن‌ها آشنا شدید، می‌توانید بهترین تصمیم را برای طراحی نمای خود به سبک ترکیبی بگیرید. شما می‌توانید نمایی را انتخاب کنید که در عین ایجاد زیبایی و شکوه برای بنای شما، با هزینه مناسبی طراحی و اجرا گردد. تیم طراحان بناباما، همواره آماده هستند تا شما را در طراحی و اجرای این نمای زیبا و منحصر به فرد یاری کنند. فراموش نکنید که اجرای این نوع نما توسط یک تیم حرفه‌ای و قدرتمند، بر استحکام، زیبایی و ارزش ساختمان شما می‌افزاید. بنابراین قبل از هر کاری، با مشاوران ما مشورت نموده و بهترین ترکیب را برای ساختمان خود انتخاب کنید.

مشاوره با تیم مهندسین بناباما

طراحی نمای ترکیبی ساختمان خود را به بناباما بسپارید

مراحل ثبت سفارش طراحی نما در بناباما

  • مشاوره تلفنی رایگان با کارشناسان طراحی
  • ارسال موقعیت مکانی و تصاویر (در صورت نیاز) از سوی کارفرما
  • بازدید میدانی رایگان از محل پروژه و برداشت وضع موجود
  • ارائه طرح و پیشنهادات اولیه به کارفرما و کسب نظرات و سلایق ایشان
  • عقد قرارداد با کارفرما
  • برداشت دقیق ساختمان موجود توسط نقشه بردار مجرب
  • طراحی اولیه پوسته نما
  • اخذ تاییدیه اولیه کارفرما
  • طراحی سه طرح پیشنهادی به کارفرما براساس طرح اولیه و سلایق کارفرما و انتخاب طرح نهایی کارفرما
  • طراحی نهایی نما به همراه ارائه کلیه نقشه های دوبعدی، سه بعدی و جزئیات اجرایی نما
  • بازدید رایگان جهت مشاوره در حین اجرا نما

سخن پایانی

از این که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید، از شما بسیار سپاسگزاریم. ما با ارائه این مطالب تلاش کردیم در مورد طراحی نمای ترکیبی، مزایا، انواع و قیمت آن، اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. امیدواریم با مطالعه این مطالب بتوانید یک نما ترکیبی زیبا و منحصر به فرد برای بنای خود انتخاب کرده و آن را اجرا کنید. طراحان ما در سایت بناباما همواره آماده هستند تا شما را در مسیر طراحی یک نما ترکیبی مناسب و استاندارد همراهی کنند. با کمک تیم ما می‌توانید یک نمای مناسب با ترکیبی از مصالح مقاوم و زیبا انتخاب نموده و از زیبایی و جلوه آن لذت ببرید.

سوالات متداول

متداول‌ترین مصالحی که برای نماهای ترکیبی ساختمان به کار می‌روند کدامند؟

از جمله متریال‌های رایج برای طراحی نماهای ترکیبی می‌توان به سنگ، آجر، سیمان، چوب، کامپوزیت، جی اف آر سی، فلز، شیشه و سرامیک اشاره کرد.

بهترین نما ترکیبی برای مناطق مرطوب کدام است؟

معمولاً بسیاری از نماهای ترکیبی که این روزها در ساختمان‌ها استفاده می‌شوند، برای مناطق مرطوب نیز کارایی دارند. به عنوان مثال ترکیب سیمان و آجر، سیمان و سنگ و همچنین سنگ و آجر از بهترین نوع این متریال‌ها به شمار می‌روند. اگر ساختمان شما همواره با رطوبت و آب تماس دارد، پیشنهاد می‌کنیم از متریال چوب در ترکیب نمای خود استفاده نکنید.

ساده‌ترین نمای ترکیبی ساختمان کدام است؟

اگر شما نیز جزو آن دسته از عزیزانی هستید که نماهای ترکیبی ساده را برای ساختمان خود می‌پسندید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از این ترکیب‌ها استفاده کنید: ترکیب کامپوزیت و سنگ اسلبکو، ترکیب فلز و سیمان، ترکیب سنگ‌های طبیعی و اسلبکو، ترکیب چوب و آجر، ترکیب پنل‌های فلزی. این ترکیب‌ها جزو ساده‌ترین نماهای ترکیبی ساختمان به شمار می‌روند و در عین سادگی، بسیار زیبا هستند.

نمای ترکیبی برای چه ساختمان‌هایی کاربرد دارد؟

از نماهای ترکیبی می‌توان برای ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی، ویلایی، تالار، باشگاه‌های ورزشی، رستوران و مراکز درمانی استفاده کرد.

سایر خدمات پیشنهادی طراحی نما در بناباما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
همین حالا تماس بگیرید