طراحی نقشه

طراحی سوله ورزشی

این روزها در بسیاری از کشورهای جهان، به جای ساخت بناهای بزرگ و پرهزینه ورزشی، سوله های ورزشی سبک و زیبایی ساخته می شود. این سوله ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند و استقامت بالایی دارند. در ادامه مطلب در مورد طراحی سوله ورزشی، استانداردها، قیمت و مزایای آن به شما خواهیم گفت؛ پس با ما همراه باشید. همچنین شما می توانید طراحی بهترین سوله های ورزشی خود را به طراحان و مهندسان مجموعه بناباما بسپارید و از تجربه و تخصص تیم ما برخوردار شوید.

طراحی سوله ورزشی
طراحی سوله ورزشی

مدت زمان تخمینی مطالعه: 11 دقیقه

مشاوره رایگان در زمینه طراحی سوله ورزشی

طراحی سوله ورزشی چیست؟

ورزش کردن یکی از مهم ترین اصول زندگی ما انسان هاست. ما نه تنها از ورزش برای سلامتی جسم و جان خویش بهره می بریم، بلکه بسیاری از ما به صورت حرفه ای در یک رشته خاص به فعالیت هستیم و موفقیت های بسیاری در این زمینه به دست آورده ایم. برای انجام یک ورزش اصولی و کامل، نیاز به تجهیزات مختلفی وجود دارد که یکی از آنها، فضا و مکانی برای ورزش است. ورزش هایی وجود دارند که در فضای بسته انجام می شود و در چنین شرایطی است که مقوله ای به نام طراحی سوله ورزشی مطرح می شود.

سوله های ورزشی به عنوان یک فضای بزرگ برای انجام ورزش های مختلف ساخته می شوند. این سوله ها با هزینه ای بسیار کمتر از یک ورزشگاه بنا می شوند و در مدت زمان کوتاهی میتوان آنها را طراحی و اجرا کرد. به همین سبب است که این روزها سوله های ورزشی، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته اند. همچنین سوله های ورزشی ارتفاع بسیار زیادی دارند و عرض دهانه آن ها کاملاً مشخص است.

بهترین سوله برای سالن ورزشی کدام است؟

سوله ها دارای انواع و اقسام مختلفی هستند و هر کدام از آن ها کاربرد خاص خود را دارند. تجربه نشان دهنده آن است که سوله سبک خرپایی، بهترین سوله ای است که می توان از آن به عنوان سالن ورزشی استفاده کرد. سوله خرپایی بسیار سبک است و با هزینه نه چندان بالایی ساخته می شود. همچنین در ساخت و ابعاد دهانه آن، هیچ محدودیتی وجود ندارد. در سوله خرپایی ستون میانی وجود ندارد و این موضوع برای ورزشهایی مانند والیبال، تنیس، بسکتبال و… از اهمیت بسزایی برخوردار است.

طراحی سوله تنیس
طراحی انواع سوله های ورزشی از جمله تنیس

طراحی سوله ورزشی، باید در نهایت ایمنی انجام شود؛ چرا که انسان های زیادی به یک سالن ورزشی رفت و آمد می کنند. خوشبختانه سوله خرپایی، ایمنی بسیار خوبی با خود به همراه می آورد. این نوع سوله از نظر مقاومت و استحکام در درجه بالایی قرار دارد و می توان سال های سال از آن به عنوان یک مکان امن و مطمئن برای انجام بسیاری از ورزش ها استفاده کرد.

طراحی سوله ورزشی و استانداردهای لازم برای ساخت آن

بدون شک برای طراحی و ساخت یک سوله ورزشی، اصول و استانداردهای خاصی وجود دارند. رعایت این استانداردها موجب می شود که سوله ورزشی، سال های سال به عنوان یک مکان امن و مناسب برای انجام انواع ورزش ها به شمار رود. در این قسمت، برخی از مهم ترین استانداردهایی که باید در ساخت سوله ورزشی رعایت شوند را به اطلاع شما عزیزان میرسانیم:

نور سوله ورزشی

یکی از مهم ترین پارامترها برای طراحی سوله ورزشی، توجه به نور فضا است. نحوه نورپردازی محیط‌های ورزشی در میزان کیفیت ورزش تاثیرگذار است. این نور نباید به صورت عمودی به زمین تابیده شود، چرا که دید ورزشکاران را مختل می کند. همچنین استانداردی که برای شدت نور یک سوله ورزشی در نظر گرفته شده است بین 600 تا 800 لوکس است. این نور باید در ارتفاع 1 متری از سطح زمین قرار داشته باشد. علاوه بر این، پنجره های سوله ورزشی باید به میزان حداقل 90 سانتی متر ارتفاع داشته باشند.

طراحی نورپردازی سوله ورزشی
طراحی نورپردازی سوله ورزشی

رنگ سوله ورزشی

معمولاً برای رنگ آمیزی سوله ورزشی و به خصوص سقف آن، رنگ های روشن در نظر گرفته می شود. علاوه بر این، رنگ سوله باید در برابر رطوبت و تابش نور خورشید، مقاومت بالایی داشته باشد.

رنگ آمیزی سوله ورزشی
رنگ آمیزی سوله ورزشی

دمای سوله

دمای استانداردی که برای یک سوله ورزشی در نظر گرفته شده است، به صورت میانگین باید بین 10 تا 22 درجه سانتیگراد باشد. بنابراین طراحی و اجرای سوله ورزشی باید به گونه ای انجام شود که این دما همواره در فضای داخلی آن برقرار باشد.

عایق بندی سوله

یک سوله ورزشی باید در برابر رطوبت، حرارت و صدا عایق قدرتمندی باشد. بنابراین باید دیوارها، سقف و کف سوله با استفاده از متریال هایی ساخته شوند که از نفوذ آلودگی صوتی، رطوبت و سرما به داخل سوله جلوگیری به عمل آورند. همچنین این عایق ها باید از انتقال انرژی گرمایی درون سوله به بیرون ممانعت نموده و به این صورت در مصرف انرژی صرفه جویی کنند.

عایق بندی سقف سوله ورزشی
عایق بندی سوله ورزشی

تهویه سوله

بدون شک یک سوله یا سالن ورزشی، باید از تهویه مناسبی برخوردار باشد. نه تنها فضای سالن، بلکه قسمت هایی مانند رختکن، سرویس بهداشتی، انبار و فضای اداری سوله ورزشی نیز باید تهویه خوبی داشته باشند.

قیمت طراحی سوله ورزشی و ساخت آن

قیمت طراحی و اجرای سوله ورزشی، به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. در واقع با در نظر گرفتن مواردی مانند ابعاد زمین، نوع رشته ورزشی، مصالحی که قرار است از آن برای ساخت سوله استفاده شود و… می توان تا حدودی هزینه طراحی و اجرای سوله ورزشی را تعیین کرد. البته باید هزینه های دیگری مانند تجهیزاتی که یک سوله ورزشی به آن نیاز دارد را به این لیست اضافه کرد. سایر مواردی که در هزینه نهایی ساخت یک سوله ورزشی موثر هستند، عبارتند از:

  • جنس ورق های فولادی
  • ابعاد دهانه سوله
  • شیوه ای که برای طراحی و ساخت سوله انتخاب می شود
  • مصالحی که برای ساخت دیوار، پوشش کف و سقف سوله به کار می روند
  • مساحت زمین

به دنبال یک طراح حرفه ای برای طراحی سوله ورزشی می‌گردید؟

مزایای طراحی سوله ورزشی در قیاس با سایر سازه ها

بدون شک طراحی سوله ورزشی، در قیاس با سایر سازه ها، مزایای بیشتری دارد. به همین سبب است که این روزها در بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک کشورمان، شاهد بنای سوله ورزشی به جای سالن های ورزشی هستیم. همچنان با ما همراه باشید تا در مورد مزایای سوله ورزشی برای شما بیشتر بگوییم:

  1. سوله ورزشی با هزینه بسیار کمی قابل ساخت است؛ بنابراین طراحی و اجرای آن از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.
  2. برخی از ورزشگاه ها نیاز به فضای بزرگ تری دارند. اضافه کردن یک فضا، مستلزم صرف هزینه و انرژی بسیار زیادی است. این در حالی است که با طراحی سوله ورزشی می توان به راحتی یک فضای بزرگ را به ورزشگاه ها اضافه نمود و آن را در اختیار ورزشکاران قرار داد.
  3. سوله ورزشی وزن بسیار سبک تری نسبت به سایر سازه ها دارد.
  4. در مواقعی که یک بلای طبیعی مانند سیل یا زلزله رخ می دهد، می توان از سوله ورزشی به عنوان یک بیمارستان موقت یا پناهگاه استفاده نمود. سوله ورزشی نه تنها فضای بسیار بزرگی دارد، بلکه از امنیت بالایی نیز برخوردار است.
  5. سوله های ورزشی معمولاً بدون ستون میانی ساخته می شوند و بدین صورت فضای گسترده و بزرگی در اختیار ورزشکاران قرار می دهند.
  6. یک سوله ورزشی در برابر باران، برف، باد، زلزله و سایر حوادث طبیعی، مقاومت بسیار خوبی دارد.
  7. طراحی سوله و اجرای آن، در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می شود.

سفارش طراحی سوله ورزشی با تیم قدرتمند و حرفه ای بناباما

یک سوله ورزشی با فضای گسترده و وسیع خویش، یکی از بهترین انتخاب هایی است که این روزها بسیاری از کارفرمایان به جای ورزشگاه به سراغ آن می روند.‌ اما بسیار مهم است که طراحی و اجرای آن توسط یک شرکت معتبر و متخصصان مجرب انجام پذیرد.

مجموعه بناباما با سال ها سابقه درخشان در زمینه طراحی انواع بناها، در حال ارائه خدمات به مشتریان خویش است. طراحان و مهندسانی که در مجموعه بناباما به فعالیت مشغول هستند، از میان نیروهای متخصص، با تجربه و حرفه ای انتخاب شده اند. بنابراین شما می توانید برای طراحی سوله مورد نظر خود، بر روی کمک تیم ما حساب کنید. ما بهترین و با کیفیت ترین سوله را با قیمت بسیار مناسب برای شما عزیزان طراحی خواهیم کرد. شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه قیمت طراحی و اجرای سوله، مصالح مناسب و نوع سوله، با کارشناسان ما تماس گرفته و اطلاعات کامل تر را به دست آورید.

سخن پایانی

این روزها ورزش در تمامی جوامع و به خصوص کشورمان ایران، بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. اولین گام برای ایجاد زمینه ورزش افراد یک جامعه، فراهم آوردن فضای مناسب است. طراحی سوله ورزشی، یکی از بهترین انتخاب هایی است که این روزها توجه بسیاری از جوامع را به خود اختصاص داده است.‌ سوله در مدت زمان کوتاه و با صرف هزینه ای نه چندان سنگین ساخته می شود. همچنین امنیت بالایی دارد و در برابر بسیاری از عوامل طبیعی، مقاوم و با دوام است.

ما با ارائه این مقاله تلاش کردیم شما را با طراحی سوله ورزشی، مزایا، قیمت و استانداردهای ساخت آن آشنا کنیم. امیدواریم این مطالب به شما کمک کرده باشند تا بتوانید بهترین انتخاب را در این زمینه انجام داده و یک سوله مدرن، با دوام و زیبا برای ورزش طراحی و اجرا کنید. فراموش نکنید که متخصصان تیم بناباما، همواره آماده هستند تا شما را در این مسیر یاری نمایند؛ پس روی کمک ما حساب کنید.

طراحی سوله ورزشی خود را به بناباما بسپارید

سوالات متداول

ویژگی های طراحی سوله ورزشی خرپایی چیست؟

سوله ورزشی خرپایی وزن بسیار سبکی دارد و با کمترین هزینه ساخته می شود. همچنین در برابر شرایط جوی مانند زلزله، طوفان، برف، باران، باد و… مقاومت بی نظیری دارد.

ساخت یک سوله ورزشی چه مراحلی دارد؟

برای این که بتوان یک سوله ورزشی خوب و ایمن بنا کرد، باید مراحل مختلفی را سپری نمود. از جمله این مراحل می توان به طراحی سوله ورزشی، خاکبرداری، بتن ریزی، اجرای فونداسیون، نصب اسکلت فلزی، ساخت کف سوله و دیوارها، اجرای سقف و سایر جزئیات اشاره نمود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
همین حالا تماس بگیرید