طراحی نقشه

طراحی سازه چوبی

حتی با وجود پیشرفت های علم و تکنولوژی و ساخته شدن بناهای مدرن در سراسر دنیا، اما هنوز هم خانه های چوبی احساسی را در روح و جان ما برقرار می کنند که در هیچ بنای سنگی و آجری پیدا نمی شود. سازه های چوبی برای کسانی که از شلوغی و دود و دم شهر خسته شده اند و میخواهند چند روزی به طبیعت نزدیک باشند، بهترین انتخاب به شمار می روند. با ما همراه باشید تا در مورد طراحی سازه چوبی، ویژگی ها و مزایای آن برای شما بیشتر بگوییم. همچنین فراموش نکنید که تیم بناباما هموار در کنار شماست تا بهترین سازه‌ های چوبی را به شکلی اصولی و زیبا برای شما طراحی نماید.

طراحی سازه چوبی
طراحی سازه چوبی

مدت زمان تخمینی مطالعه: 16 دقیقه

مشاوره رایگان در زمینه طراحی سازه چوبی

درباره طراحی سازه چوبی چیزی می دانید؟

یکی از اصلی ترین مصالحی که انسان های اولیه توسط آن برای خود سرپناه می ساختند، چوب درختان بود. این روزها نیز با وجود ساختمان های کوچک و بلندی که با مصالحی مانند بتن، سیمان، سنگ، آجر و… بنا شده اند، اما هنوز هم سازه های چوبی محبوبیت خاص خود را دارند. با وجود گذشت سال ها و قرن های بسیار، اما هنوز هم سازه های چوبی، پناهگاه دنج و امنی برای انسان ها به شمار می روند. هر چند گوشه و کنار شهرها و روستاهای ما را سازه های بتنی، فلزی و صنعتی پر کرده است، اما هنوز هم سازه های چوبی محبوبیت خود را با تمام قدرت حفظ کرده اند.

برای بنای یک خانه یا ویلای چوبی نیز، نیاز به طراحی سازه چوبی وجود دارد. این روند به کارفرما کمک می کند تا سازه چوبی مورد نظر خود را با استقامت و دوام بالایی بسازد. همچنین کارفرما می تواند تمامی هزینه های اجرای سازه را برآورد نموده و با آمادگی کامل در این مسیر قدم بگذارد. علاوه بر این، یک طراحی اصولی و دقیق از نظر جلوه های بصری نیز تاثیر فراوانی بر روی زیبایی بنای چوبی دارد.

طراحی سازه پل چوبی
طراحی سازه پل چوبی

بدون شک یک تیم حرفه ای و قدرتمند که در زمینه طراحی انواع سازه های بتنی و فلزی تخصص دارد، به خوبی از پس طراحی سازه چوبی نیز بر می آیند. چرا که این روزها بسیاری از انسان ها دوست دارند در بنایی کار و زندگی کنند که روح آن ها را بیش از پیش به طبیعت نزدیک تر می کند. همچنین بسیاری از افراد ترجیح می دهند ویلاهایی که برای تفریح و استراحت خود بنا می کنند، با استفاده از متریال چوب ساخته شود.

تاثیر پیشرفت تکنولوژی بر روی طراحی سازه چوبی

همان گونه که می دانید، چوب از جمله اولین مصالحی است که انسان ها شیوه استفاده از آن را به خوبی آموختند. چوب نقش مهمی در زندگی ما انسان ها (از همان آغاز زندگی در سیاره زمین) داشت. انسان های اولیه نه تنها با چوب سرپناهی برای خود فراهم می نمودند، بلکه بسیاری از لوازم زندگی خود را نیز با چوب می ساختند. این روند هنوز هم در بسیاری از کشورهای جهان ادامه دارد و چوب همچنان یکی از متریال های محبوب به شمار می رود.‌

با پیشرفت های فراوانی که در زمینه تکنولوژی رخ داد، توانستیم با چوب سازه هایی بسیار تخصصی، استاندارد و اصولی بسازیم. البته علم طراحی سازه چوبی و همچنین دانش و مهارت طراحانی که در این زمینه فعال هستند، بیش از پیش به ما کمک کرد. این روزها می توان به راحتی یک سازه چوبی مدرن، مقاوم و با دوام را طراحی و اجرا نمود.‌

چوب هایی که این روزها در ساخت و ساز بناها به کار می روند، وزن بسیار سبکی دارند و در برابر زلزله نیز مقاوم هستند. هزینه ساخت آن ها بسیار کمتر از سایر متریال هاست و بر روی آن ها می توان طرح ها و نقش های زیبایی به وجود آورد. ما با استفاده از علم و تکنولوژی مدرن، توانستیم چوب را سبک سازی کنیم و مقاومت آن را در برابر زلزله، تغییرات جوی و حتی آتش افزایش دهیم.  جالب است بدانید که بسیاری از سازه های چوبی، بیش از 100 سال عمر می کنند و این موضوع به لطف هنر طراحی سازه چوبی و توجه به اصول و قوانین آن است.

به دنبال یک طراح حرفه ای برای طراحی سازه چوبی می‌گردید؟

ویژگی های طراحی سازه های چوبی

انسان امروزه با تکیه بر علم و تکنولوژی، توانسته است سازه های چوبی با کیفیت و مقاومی بنا نماید. طراحی سازه چوبی نیز پا به پای علم و تکنولوژی رشد کرد. به گونه ای که امروزه شاهد سازه های مقاوم و زیبایی هستیم که به لطف یک طراحی اصولی و استاندارد بنا شده اند و مکانی امن و سرشار از آرامش برای ساکنین محسوب می شوند.

1. انتقال هوای پاک و اکسیژن

در ساختار چوب، میلیاردها منافذ ریز وجود دارد که هوا از طریق آن ها می تواند به جریان درآید. بنابراین زندگی در یک سازه چوبی شرایط بسیار خوبی را برای زندگی فراهم می‌ کند. در چنین فضایی اکسیژن به خوبی جریان دارد و می توان همواره از دمای متعادل محیط لذت برد.

2. تنظیم رطوبت هوا

جالب است بدانید که چوب از توانایی تبادل رطوبت برخوردار است. بنابراین زمانی که رطوبت هوا بیش از اندازه می‌ شود، سازه‌ های چوبی می توانند رطوبت را به خود جذب نمایند. همچنین زمانی که هوا بیش از اندازه خشک است، چوب‌ ها رطوبت اضافه ای که در خود دارند را به هوا منتقل می کنند. بنابراین یک سازه چوبی همواره می تواند تعادل رطوبت را در محیط زندگی به وجود آورد.

3. دارای خاصیت الکترواستاتیک

در طراحی سازه چوبی، بیش از پیش به خاصیت الکترواستاتیک چوب توجه شده است. این ویژگی به آن معناست که چوب در هنگام مواجه شدن با الکتریسیته باردار نمی شود. به همین سبب هرگز مشاهده نمی کنیم که یک سازه چوبی با کیفیت، گرد و غباری که در هوا وجود دارد را به خود جذب نماید. این ویژگی برای افرادی که به حساسیت و آلرژی مبتلا هستند، بسیار مطلوب و عالی است.

4. نصب آسان و سریع

پس از طراحی سازه چوبی، نوبت نصب و اجرای آن فرا می رسد. خوشبختانه بسیاری از قطعات چوبی از پیش در کارخانجات مخصوص ساخته می شوند. بنابراین به راحتی می توان تمامی قسمت های سازه چوبی را در کوتاه ترین زمان ممکن نصب کرد.‌

5. وزن سبک

یکی از مهمترین پارامترهایی که باعث توجه افراد به طراحی سازه چوبی شده، وزن سبکی است که این سازه از آن برخوردار است. به طور کلی خانه های سبک در هنگام بروز حوادث طبیعی مانند زلزله، خسارت چندان زیادی با خود به همراه نمی آورند.

6. ماندگاری طولانی

چوب از آن دسته متریال هایی است که عمر و دوام بسیار بالایی دارد. تحقیقات نشان دهنده آن است که عمر مفید یک ساختمانی که در شهر بنا می شود، معمولاً 30 سال است. این در حالی است که سازه های چوبی می توانند بیش از 100 سال نیز ماندگاری داشته باشند. البته این موضوع به شرط آن است که در طراحی سازه چوبی، تمامی اصول و استانداردهای لازم رعایت شده باشد.

استحکام و مقاومت یک سازه چوبی چقدر است؟

ممکن است برخی از افراد گمان کننده استحکام یک سازه چوبی، چندان زیاد نیست. به همین سبب برای طراحی و اجرای آن دچار تردید می شوند. در صورتی که چوب از نظر فیزیکی مقاومت و سختی بسیار خوبی دارد. شاید شما نیز این موضوع را تجربه کرده باشید که ما می توانیم یک شاخه کوچک درخت را خم کنیم، اما نمی توانیم آن را بشکنیم و یا به آن فشار وارد کنیم. برخی از چوب ها دارای مقاومت فشاری بالایی هستند، بنابراین بهترین انتخاب برای طراحی سازه چوبی و اجرای آن به شمار می روند.

همچنین چوب هایی که امروزه مقاوم سازی شده و برای ساخت سازه های مختلف استفاده می شوند، حتی در برابر حرارت نیز مقاومت بالایی دارند. یک سازه فولادی، ممکن است در مواجهه با آتش سوزی مقاومت خود را از دست داده و به سرعت ذوب شود. بتن نیز ممکن است دچار ترک خوردگی شده و کاملاً خرد شود؛ اما چوب به آرامی می سوزد و تا آن جایی که بتواند، در برابر آتش مقاومت خود را حفظ می کند. بنابراین در هنگام بروز حوادث آتش سوزی، فرصت بیشتری برای خاموش کردن آتش و نجات جان ساکنین وجود دارد.

مقاومت سازه چوبی
مقاومت سازه چوبی

طراحی سازه چوبی به گونه ای است که می توان سطح داخلی بنا را با استفاده از ورق های گچی پوشش داد. این موضوع مقاومت چوب را در برابر آتش سوزی بیش از پیش افزایش می دهد. همچنین به لطف پیشرفت هایی که در زمینه علم و تکنولوژی رخ داد، با اشباع عمقی چوب، آن را در برابر نفوذ موریانه نیز ایمن و مقاوم می کنند. بنابراین دیگر نیازی نیست مانند زمان های قدیم نگران نفوذ موریانه یا بروز آتش سوزی برای سازه های چوبی باشیم.

مزایای طراحی سازه چوبی

چوب از آن دسته متریال هایی است که ما انسان ها قرن هاست از آن برای ساخت و ساز بسیاری از بناهای خود استفاده می کنیم. این روزها نیز می توان با طراحی سازه چوبی به صورت تخصصی و اصولی، سازه ای قدرتمند و زیبا بنا کرد. در ادامه مطلب به شما خواهیم گفت که طراحی و اجرای سازه های چوبی، چه مزایایی با خود به همراه دارد:

مقاومت بالا

یکی از مهم ترین مزایای طراحی سازه چوبی، مقاومت بالای آن است. چوب در برابر گذر زمان، رطوبت و حریق دوام بسیار خوبی دارد. به همین علت است که سازه های چوبی، دارای دوام و ماندگاری بسیار بالایی هستند.

عایق صوتی

این روزها بسیاری از افراد دوست دارند در فضایی به زندگی یا استراحت مشغول باشند که هیچ سر و صدای آزار دهنده ای در آن وجود نداشته باشد. طراحی سازه چوبی اگر به صورت استاندارد انجام شود، یک سازه با خاصیت عایق صوتی بودن در اختیار شما قرار می دهد. چوب دارای ویژگی آکوستیک است، بنابراین صدا را به خود جذب نمی کند. همچنین صداهای محیط را منعکس نمی کند؛ به همین علت است که با قدم گذاشتن در یک سازه چوبی، بیش از پیش احساس آرامش می کنیم.

زیبایی

علاوه بر مزایای که به آن اشاره کردیم، زیبایی را نیز باید به ویژگی های یک سازه چوبی اضافه نمود. چرا که این قطعات چوبی، هماهنگی بی نظیری با طبیعت دارند و روح و جان انسان را تازه می کنند. همچنین چوب ها دارای تنوع بسیار زیادی هستند و می توان بر روی آن ها طرح ها و نقش های زیبایی حکاکی کرد. بنابراین در طراحی سازه چوبی، آنچه بیش از پیش توجه انسان را به خود جلب می کند، زیبایی چشم نواز و بی نظیر آن است.

زیبایی طراحی سازه چوبی
زیبایی سازه چوبی

سازگاری با محیط زیست

چوب یک متریال کاملاً سازگار با محیط زیست است. چوب قابلیت بازگشت به چرخه طبیعت و تجزیه پذیری را دارد و در قیاس با سایر مصالح ساختمانی، خیلی زود به چرخه طبیعت برمی‌ گردد. بنابراین طراحی سازه چوبی و اجرای آن، باعث آلودگی محیط زیست نمی شود. بسیاری از کشورها برای این که بتوانند سازه های چوبی فراوانی بسازند، به سراغ صنعت جنگل داری مدرن رفته اند. این موضوع سبب شده است که جنگل ها جوان شوند و در هنگام قطع درختان، آسیبی برای محیط زیست به وجود نیاید.

عایق حرارتی

چوب به عنوان یک عایق حرارتی بسیار قدرتمند به شمار می رود. حتی در قیاس با سایر متریال های مخصوص ساخت و ساز مانند سنگ، بتن، آجر و شیشه، دارای ضریب انتقال حرارتی بسیار کمی است. بنابراین می تواند انرژی گرمایی و سرمایی را در خود نگه داشته و باعث برقراری یک هوای معتدل در محیط شود.

سفارش طراحی سازه چوبی با تیم حرفه ای بناباما

این روزها بسیاری از کسانی که از هیاهوی شهر خسته هستند، برای چند روزی به طبیعت پناه می برند. چه چیزی بهتر از آن که این لحظات زیبا را در یک سازه چوبی سپری کنیم و دوباره انرژی و توان از دست رفته خود را به دست آوریم؟ بسیاری از خانه های شهری از بتن، فلز، سنگ و آجر ساخته شده اند و گاهی روح ما را خسته می کنند. در این گونه مواقع یک سازه چوبی (از هر شکل و نوعی) می تواند روح و جان ما را تازه کند.‌

برای ساخت یک بنای چوبی، نیاز به طراحی حرفه ای و تخصصی وجود دارد. مهندسان و طراحان ما در مجموعه بناباما، با دانش و تجربه خود در زمینه طراحی سازه چوبی در کنار شما هستند. تیم ما در زمینه طراحی و اجرای انواع سازه های چوبی، بر اساس جدیدترین استانداردهای دنیا، مهارت فراوانی دارد. ما به شما کمک می کنیم تا با انتخاب بهترین مصالح و پیروی از اصول و قوانین ساخت سازه های چوبی، یک بنای مقاوم، زیبا و ماندگار بسازید؛ پس با ما تماس بگیرید.

طراحی سازه چوبی خود را به بناباما بسپارید

سخن پایانی

چوب یکی از مصالحی است که حس نزدیکی به طبیعت را در وجود انسان زنده می کند. بنابراین هر چقدر هم که در زندگی شلوغ و پر هیاهوی شهری غرق شده باشیم، باز هم دوست داریم ساعت ها و روزهایی از زندگی خود را در یک سازه چوبی سپری کنیم. خانه های چوبی تا چند سال پیش دوام و استقامت لازم را نداشتند. اما خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و علم طراحی سازه، شاهد افزایش مقاومت و استحکام این سازه ها در برابر تمامی شرایط جوی و حوادث غیر مترقبه هستیم.

ما در این مقاله تلاش کردیم شما را با طراحی سازه چوبی، ویژگی ها و مزایای آن آشنا کنیم. همچنین از نقش تکنولوژی در طراحی و ساخت سازه های چوبی گفتیم و شما را با میزان مقاومت این بناها آشنا کردیم. فراموش نکنید که با کمک یک تیم قدرتمند و حرفه ای از طراحان و مهندسان، می توانید بهترین سازه های چوبی را طراحی و اجرا نموده و از آن لذت ببرید. ما در تیم بناباما همیشه آماده هستیم تا شما عزیزان را در این مسیر یاری کنیم؛ خوشحال می شویم اگر شما نیز ما را لایق همراهی با خود بدانید.

سوالات متداول

در طراحی سازه چوبی و اجرای آن، از چه نوع چوبی استفاده می شود؟

چوب هایی که این روزها در طراحی و اجرای سازه چوبی به کار می روند به دو نوع چوب سخت و چوب نرم تقسیم بندی می شوند. چوب های سخت شامل چوب راش، افرا، بلوط، گردو، توس، ماهون و تیک هستند. همچنین چوب های نرم شامل چوب سدر، کاج، صنوبر و قرمز می باشند. البته چوب های سخت برای بنای ساختمان مناسب تر هستند و از چوب های نرم می توان برای تزئینات آن استفاده نمود.

انواع سازه های چوبی کدامند؟

به لطف پیشرفت هایی که در زمینه علم طراحی رخ داد، این روزها می توان از چوب برای ساخت بناهای مختلف استفاده کرد. از جمله طراحی سازه چوبی که این روزها در میان انسان ها محبوبیت بسیار زیادی دارند می توان به ویلاهای چوبی، خانه های تمام چوبی، سازه های ترکیب چوب و دیگر مصالح، آلاچیق چوبی و کلبه چوبی اشاره نمود.

خانه های ترکیبی با سازه های چوبی چگونه ساخته می شوند؟

یکی از پرطرفدارترین سازه هایی که این روزها در کشورهای مختلف جهان بنا میشوند، خانه های ترکیبی با سازه های چوبی هستند. در طراحی سازه چوبی برای چنین خانه هایی معمولاً از چوب در سقف بنا استفاده می شود. همچنین کف و دیواره های آن را با سنگ، آجر و سایر مصالح می سازند. این بنا در برابر آتش سوزی مقاومت بسیار زیادی دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
همین حالا تماس بگیرید