طراحی نقشه

تهیه دفترچه محاسبات سازه

همه ما می دانیم که سازه ها و ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری و… در زندگی ما انسان ها چه نقش مهمی ایفا می کنند. به خصوص آن که شهرها گسترش فراوانی پیدا کرده و جمعیت آن ها زیاد شده است؛ بنابراین لزوم احداث بناهای مقاوم و ایمن، بیش از پیش احساس می شود. یکی از مهم ترین مراحل برای ساخت هر بنایی، تهیه دفترچه محاسبات سازه دقیق و کامل است. با استفاده از این دفترچه، می توان اطلاعات کاملی در زمینه پروژه مورد نظر به دست آورد و پروژه را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد.

دفترچه محاسبات سازه، دربرگیرنده اطلاعات بسیار مهمی مانند محل و کاربری زمین، ابعاد زمین، تعداد طبقات، آیین نامه ها، نرم افزارهایی که برای ساخت آن به کار رفته اند، سیستم های مقاوم باربر ثقلی و جانبی و…است. علاوه بر این، نکات مهمی در زمینه خاک از جمله نظر لرزه ای، تنش مجاز و ضریب عکس العمل خاک برای انواع شالوده ها در این دفترچه ذکر شده است. همچنین بارگذاری ثقلی با تمام جزئیات شامل سقف ها، دیوارهای پیرامونی و تیغه بندی ها بر اساس نقشه های معماری، در این دفترچه محاسبه می شوند. در پایان نیز بر روی جلد این دفترچه، مواردی مانند مشخصات مالک، شماره پرونده و نوع سازه ذکر می گردد. برای مشاوره رایگان و یا سفارش تهیه دفترچه محاسبات سازه همین حالا با کارشناسان بناباما تماس بگیرید.

مشاوره رایگان در زمینه تهیه دفترچه محاسبات سازه

مدت زمان تخمینی مطالعه: 10 دقیقه

دفترچه محاسبات سازه چیست و چه الزامی برای تهیه آن وجود دارد؟

اگر بخواهیم در یک جمله دفترچه محاسبات سازه را تعریف کنیم باید بگوییم: دفترچه محاسبات سازه، یک نقشه دقیق و هدفمند برای اجرای پروژه های ساختمانی است. شما در این دفترچه می توانید اطلاعات کامل و دقیقی را مشاهده کنید که زمینه لازم را برای طراحی و اجرای یک سازه فراهم می نمایند. هیچ کدام از دفترچه های محاسبات سازه در پروژه های مختلف، با هم یکسان نیستند و بر اساس شرایط محیطی سازه و سایر پارامترها جزئیات آن ها مشخص می شود.

معمولاً وظیفه طراحی و تهیه دفترچه محاسبات سازه، بر عهده مهندسین سازه قرار دارد که با استفاده از نرم افزارهای دقیق کامپیوتری، اقدام به انجام آن می نمایند. البته مهندسان سازه، علاوه بر نرم افزارهای کامپیوتری، روش های محاسباتی فراوانی نیز برای بررسی و تحلیل قسمت های مختلف سازه دارند که در این دفترچه به صورت دقیق ذکر می شود.

تهیه دفترچه محاسبات سازه
تهیه دفترچه محاسبات سازه در بناباما

بخش های اصلی دفترچه محاسبات سازه

  • معرفی پروژه
  • بارگذاری سازه
  • تنظیمات نرم افزاری
  • نتایج نرم افزار و کنترل سازه
  • طراحی دستی

مهم ترین مراحل تهیه دفترچه محاسبات سازه

مشخصات عمومی پروژه

اولین مرحله ای که در هنگام تهیه آن در نظر گرفته می شود، معرفی پروژه است. مشخصات عمومی پروژه که در دفترچه محاسبات تعیین می شود عبارتند از:

  • نقشه های معماری: نقشه های معماری شامل تعداد طبقات، ابعاد پلان، ارتفاع طبقات و… است.
  • سایت پلان: با استفاده از سایت پلان، وضعیت ساختمان های اطراف سازه، به خوبی مورد بررسی قرار می گیرد.
  • نوع کاربری سازه: در این مرحله باید مشخص شود که یک سازه چه نوع کاربری دارد؟ کاربری ها شامل سازه مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی و… هستند.
  • نوع سقف های به کار رفته در پروژه: این سقف ها شامل دال بتنی، عرضه فولادی، تیرچه بلوک و… هستند.
  • نوع زمین پروژه

آیین نامه ها

پس از آن که مشخصات عمومی پروژه در دفترچه محاسبات سازه با دقت هر چه تمام‌ تر مشخص شد، حال نوبت به آیین نامه ها می رسد که اصلی ترین آن ها عبارتند از: بارهای وارده بر ساختمان، طراحی و اجرای ساختمان های بتنی، طراحی و اجرای ساختمان های فولادی، آیینه نامه مقاومت ساختمان ها در برابر زلزله. پس از سپری شدن این دو مرحله، باید در مورد نرم افزار تحلیل و طراحی سازه، نوع مصالح و بارهای وارده بر سازه، اطلاعاتی را در اختیار مخاطب خود قرار دهید.

چه اطلاعاتی در دفترچه محاسبات سازه مشخص می شوند؟

یک دفترچه محاسبات سازه، دقیق ترین نقشه ای است که برای طراحی و اجرای یک بنای جدید به آن نیاز داریم. شاید بپرسید مهمترین اطلاعاتی که در یک دفترچه محاسبات سازه بیان می شوند کدامند؟ در ادامه مطلب همراه باشید تا به صورت خلاصه در مورد این اطلاعات با شما عزیزان صحبت کنیم:

  • شیوه حفر فونداسیون سازه و ابعاد آن
  • مصالحی که برای هر کدام از قسمت‌ های سازه به آن نیاز داریم
  • پیش بینی زمان به اتمام رسیدن پروژه
  • هزینه کلی پروژه (شامل قیمت مصالح، نیروهای انسانی و…)
  • ارائه گزارش کامل از مراحل ساخت و ساز پروژه
  • ریسک های احتمالی ساخت سازه و روش هایی برای کاهش این ریسک ها
  • بررسی دقیق شرایط محیطی محل سازه
  • محاسبه دقیق بار مرده و بار زنده سازه

با توجه به مواردی که بیان شد، به این نتیجه میرسیم که دفترچه محاسبات سازه، هر آن چه نیاز است برای ساخت یک بنا بدانیم را در اختیار ما قرار می دهد. با استفاده از این دفترچه، می توان بهترین راه برای ساخت یک بنای ساختمان را بر اساس نقشه های معماری و با ایمنی بالا پیدا کرد.

علاوه بر این، دفترچه محاسبات سازه، کارفرما را به صورت کامل و دقیق از تمامی ریسک ها و مراحل ساخت و ساز آگاه می کند. به این صورت کارفرما از نظر مالی، روانی و… آمادگی کامل برای ساخت و ساز سازه و تمامی چالش های پیش رو را پیدا می کند.

تهیه دفترچه محاسبات سازه بتنی

همان گونه که پیش از این اشاره شد، مهم ترین مزیت دفترچه محاسبات سازه این است که به ایمنی بنا کمک فراوانی می کند. به سبب آن که بسیاری از بنا ها در کشورمان ایران از نوع بتنی هستند، بنابراین برای ساخت چنین بناهایی، تهیه دفترچه محاسبات سازه بتنی بیش از پیش اهمیت دارد. در این دفترچه مواردی مانند محاسبه وزن ساختمان، محل قرار گیری ستون ها، دیوارها و… با دقت محاسبه می شوند. با مشاهده این دفترچه، می توان به این اطلاعات دست یافت که در هر قسمت از سازه به چه میزان بتن نیاز است و از چه تعداد میلگرد باید استفاده شود؟

پارامتر مهم دیگری که در دفترچه محاسبه سازه بتنی با دقت هرچه تمام تر تعیین می شود، محل قرار گیری ستون ها، تیرها و همچنین فاصله آن ها از همدیگر است. علاوه بر این، نوع مصالح، نوع بتن، ابزارهای مورد استفاده، هزینه مصالح، زمان ساخت پروژه و… همگی اطلاعاتی هستند که در دفترچه محاسبات سازه تعیین می شوند.

تهیه دفترچه محاسبات سازه بتنی در بناباما
سازه بتنی

تهیه دفترچه محاسبات سازه فلزی

یکی دیگر از متداول ترین ساختمان هایی که در کشورمان بنا می شوند، سازه های فلزی هستند. در این گونه مواقع، مهم ترین کاری که باید انجام داد، تهیه دفترچه محاسبات سازه فلزی است. در این دفترچه مواردی مانند محل قرار گیری تیرها، ستون ها، برنامه ریزی برای بتن فونداسیون، نوع مهاربندی، فاصله ای که تیرها و ستون ها باید از همدیگر داشته باشند، محاسبه بار ساختمان و… تعیین می شوند.

در این مرحله باید نهایت دقت و توجه را به خرج داد تا تمامی محاسبات بر اساس استانداردهای تعیین شده انجام شوند. یکی از مهم ترین پارامترهایی که برای بنای یک سازه فلزی، در این دفترچه به آن توجه می شود، محاسبه بار ساختمان است که دربرگیرنده 6 مورد است:

  • بار مرده
  • بار زنده
  • بار زلزله
  • بار باد
  • بار برف
  • بار ویژه
تهیه دفترچه محاسبات سازه فولادی

سفارش تهیه دفترچه محاسبات سازه در مجموعه بناباما

یکی از مهم ترین دغدغه هایی که بسیاری از کارفرمایان و پیمانکاران عزیز دارند این است که بتوانند یک دفترچه محاسبات دقیق و اصولی تهیه کنند. این دفترچه باید به قدری کامل و استاندارد باشد که بتوان آن را به راحتی به سازمان نظام مهندسی ارائه داد. فراموش نکنید که دفترچه محاسبات سازه باید بر مبنای آخرین قوانین و ضوابط سازمان نظام مهندسی انجام پذیرد.

شاید در هنگام جستجو در میان سایت های اینترنتی، بتوانید چندین مدل از این دفترچه های ناقص را پیدا کنید. اما فراموش نکنید که طراحی یک دفترچه محاسبات سازه بر اساس قوانین و ضوابط سازمان نظام مهندسی، کار چندان ساده ای نیست و باید از یک تیم قدرتمند و حرفه ای برای انجام آن کمک بگیرید. متخصصان و طراحان مجموعه بناباما، با سرعت و دقت بسیار بالایی، اقدام به طراحی دفترچه محاسبات سازه به صورت اختصاصی برای پروژه های شما می نماید. پس با ما تماس بگیرید و از تخصص مهندسان ماهر و با تجربه مجموعه بناباما برای تهیه این دفترچه بهره مند شوید.

تهیه دفترچه محاسبات سازه خود را به بناباما بسپارید

کلام آخر

یکی از مهم ترین مراحل ساخت و ساز هر بنایی، تهیه دفترچه محاسبات سازه است. بدون وجود چنین دفترچه ای دریافت مجوز ساخت و ساز بنا، امکان پذیر نیست. با این وجود، برخی از کارفرمایان نسبت به دفترچه محاسبات سازه دقیق و کامل، کوتاهی می کنند و این موضوع می تواند پیامدهای بسیار ناخوشایندی با خود به همراه داشته باشد. یک دفترچه محاسبات سازه، در واقع گزارش جامع و کاملی از تمامی ویژگی های پروژه، محاسبات انجام شده است. ضوابط و آیین نامه های سازمان نظام مهندسی، گزارش خاک، محاسبه بار، مصالح مورد استفاده، هزینه پروژه و…

به یاد داشته باشید که تمامی این محاسبات، باید توسط یک تیم مهندسی ماهر و با تجربه انجام شوند تا در نهایت شما بتوانید یک سازه ایمن بر اساس تمامی اصول و ضوابط بسازید. شما می توانید برای تهیه چنین دفترچه دقیق و کاملی، بر روی توان و تخصص مهندسین ما در تیم بناباما حساب کنید.

سایر خدمات بناباما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
همین حالا تماس بگیرید